باتری لیتیومی تک سل 3.7V 4000mAh
سابقه
تولید و استفاده از سلولهای لیتیوم به پژوهشهای گسترده انجامشده در
دهه 1980 میلادی بر روی سلولهای لیتیوم- یون و لیتیوم- فلز برمیگردد. این
پژوهشها منجر به موفقیت بزرگی در این زمینه با تولید اولین سلول
استوانهای لیتیوم توسط شرکت سونی در سال 1991 شد. پسازآن سایر شکلهای
ساختاری و بستهبندی شامل قالب کیسهای با نام لیتیوم- پلیمر نیز معرفی
شدند.
کاربردها :
مدلهای کنترل شونده از راه دور و ایرسافت :
باتریهای
لیتیم بازار هواپیماهای و خودروهای مدل کنترل شونده از راه دور و قطارهای
با اندازه بزرگ را در اختیار گرفتهاند و این به دلیل توجیه اقتصادی قیمت
آنها در مقابل سبک بودن و ظرفیت بالا و انتقال توان آنها است. البته برخی
از گزارشها در مورد خطر آتشسوزی در صورت عدم استفاده از باتریها مطابق
با دستورالعمل تعیینشده هشدار میدهند.
بستههای
سلولهای لیتیوم در ورزش ایرسافت (ورزشی تقریباً مشابه با پینت بال) به
شکل گستردهای مورداستفاده قرار میگیرند. مزیت این سلولها جریانهای
تخلیه بزرگ و چگالی انرژی بالاتر نسبت به باتریهای NiMH است که برتری
عملکردی قابلتوجهی (نرخ آتش بالاتر) را فراهم میکند. جری آنهای تخلیه
بزرگ به دلیل پدیده قوس الکتریکی به کنتاکت ها آسیب میرسانند (چون باعث
اکسید شدن کنتاکت ها و انباشت شدن کربن روی آنها میشوند). به همین دلیل
توصیه میشود که از کلیدهای حالتجامد MOSFET استفاده شود یا کنتاکت های
ماشه اسلحه به شکل منظم تمیز شوند.
خودروهای الکتریکی
: استفاده از سلولهای لیتیوم در قالب کیسهای برای تأمین توان باتریهای
خودروهای الکتریکی در حال بررسی است. باوجوداینکه میتوان از تعداد زیادی
از سلولهایی با ظرفیت کم برای دستیابی به توان و انرژی لازم برای حرکت
خودرو استفاده کرد، برخی از تولیدکنندگان و مراکز پژوهشی به دنبال سلولهای
لیتیوم بزرگتری با ظرفیتی بیشتر از 50 آمپرساعت برای این منظور هستند. با
محتوای انرژی بالاتر به ازای هر سلول، تعداد سلولها و اتصالات الکتریکی
در مجموعه باتری کاهش خواهد یافت اما ممکن است خطر مربوط به استفاده از
هرکدام از این سلولهای با ظرفیت بالا بیشتر شود.
مشخصات فنی :
نوع باتری : لیتیوم قابل شارژ
ولتاژ : 3.7 ولت
توان : 15.54 وات در ساعت
جریان : 4000 میلی آمپر ساعت
سایز : 3mmx130mmx105mm